Σάββατο 25 Μαρτίου 2017

ΚΛΕΦΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ: «Του Βασίλη» - Παρωδίες μαθητών του 2ου Γυμνασίου Αγρινίου


Επιμέλεια: Μαρία Ν. Αγγέλη

«Του Βασίλη»
ΚΛΕΦΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
Παρωδίες μαθητών  του 2ου Γυμνασίου Αγρινίου
Θεόδωρος Βρυζάκης, Πολεμική σκηνή (λεπτομέρεια)

   «Βασίλη, κάτσε φρόνιμα, να γένεις νοικοκύρης,
για ν' αποχτήσεις πρόβατα, ζευγάρια κι αγελάδες,
χωριά κι αμπελοχώραφα, κοπέλια* να δουλεύουν.
     - Μάνα μου εγώ δεν κάθομαι να γίνω νοικοκύρης,
να κάμω αμπελοχώραφα, κοπέλια να δουλεύουν,
και να 'μαι σκλάβος των Τουρκών, κοπέλι στους γερόντους.* 
     Φέρε μου τ' αλαφρό σπαθί και το βαρύ τουφέκι, 
να πεταχτώ σαν το πουλί ψηλά στα κορφοβούνια,
να πάρω δίπλα τα βουνά, να περπατήσω λόγγους,* 
να βρω λημέρια* των κλεφτών, γιατάκια* καπετάνων• 
και να σουρίξω* κλέφτικα, να σμίξω τους συντρόφους, 
που πολεμούν με την Τουρκιά και με τους Αρβανίτες».

    Πουρνό* φιλεί τη μάνα του, πουρνό ξεπροβοδιέται. 
«Γεια σας βουνά με τους γκρεμνούς, λαγκάδια με τις πάχνες! 
- Καλώς το τ' άξιο το παιδί και τ' άξιο παλικάρι».
************
*κοπέλια: παιδιά, *στους γερόντους: στους προεστούς, *λόγγοι: δασωμένες εκτάσεις, * λημέρια, γιατάκια: κρυψώνες των κλεφτών στα βουνά, *να σουρίξω: να σφυρίξω, *πουρνό: πρωί.
Ν.Γ. Πολίτη, Δημοτικά τραγούδια, Γράμματα.......



Στο κλέφτικο δημοτικό τραγούδι «Του Βασίλη», ο κεντρικός ήρωας είναι ο Βασίλης. 

        Ο Βασίλης απέναντι στη συμβουλή της μάνας του να μείνει κοντά της και να επιλέξει τη φρόνιμη αλλά υπόδουλη ζωή, αντιτάσσει την επιλογή του να γίνει κλέφτης στα βουνά, προκειμένου να ζήσει μια επικίνδυνη, αλλά αδούλωτη και ελεύθερη ζωή!
      Μετά την ερμηνευτική προσέγγιση του τραγουδιού προέτρεψα τους μαθητές να δημιουργήσουν δικά τους έργα σχετικά με την καθημερινότητα και τα προβλήματά τους. Όλα σχεδόν τα παιδιά ανταποκρίθηκαν πρόθυμα. Μιμήθηκαν το τραγούδι και απέδωσαν με χιούμορ τους διαλόγους με τη δική τους μάνα. Η αλήθεια είναι ότι απολαμβάνουν τις ασκήσεις δημιουργικής γραφής στις οποίες τα έχω συνηθίσει… Και εγώ απολαμβάνω τα «ποιήματά» τους.
Παραθέτω ενδεικτικά τα παρακάτω: 

Του άλλου Βασίλη
-Βασίλη μου, ηρέμισε και κάθισε και σκέψου, 
για να ’χεις αξιώματα, ακίνητα και δόξα,
πρέπει να έχεις μόρφωση, ενέργεια και τόλμη.
-Μάνα μου δεν θέλω ακίνητα, δεν θέλω μεγαλεία,
θέλω να ανοίξω τα φτερά μου, τον κόσμο να γνωρίσω,
να δω ανάκτορα, να δω καινούργιες πόλεις, 
να μάθω χίλια πράγματα, να πάρω μύριες γνώσεις,
να δω ανθρώπους ξακουστούς, ψηλούς ουρανοξύστες,
απέραντους ωκεανούς και κάθε ξένους τόπους.
Να κάνω φίλες όμορφες και φίλους μονιασμένους, 
να τους μιλάω για τη χώρα μου, τον πολιτισμό της, 
την φιλοξενία της, τις ομορφιές της, 
τον γαλανό της ουρανό, τον λαμπερό της ήλιο 
και αυτοί να μένουν έκπληκτοι και να ζηλεύουν.
Σε όλους μανούλα μου να πω γεμάτος περηφάνια, 
πως πάνω απ' όλα έχουμε την ξακουστή Ελλάδα! 

Λαϊνά Σπυριδούλα, μαθήτρια Β3


Του Μπάμπη
-Μάνα θέλω λεφτά να βγω με τα παιδιά
Να πάω για καφέ, να πιω και κανένα φραπέ
-Μπάμπη μου πήγαινε να κοιμηθείς
 νωρίς το πρωί να σηκωθείς 
στην προσευχή να είσαι εκεί
 το διευθυντή να ακούσεις τι θα πει…
-Μάνα μου εγώ θα βγω και θέλω δέκα ευρώ 
να πάω και για ένα ποτό με ένα ωραίο μωρό!
-Τι είναι αυτά που λες ρε χαζό, δεν ντρέπεσαι λίγο
Θα πάω στον πατέρα σου και θα τα πω όλα χωρίς δισταγμό

Βασιλόπουλος Χαράλαμπος και Νάκος Χαράλαμπος, 
μαθητές Β1


Του Γιώργου
-Γιώργο μου, παιδί μου, σήκω να πας σχολείο
Να μάθεις γράμματα πολλά,
Να γίνεις καλλιτέχνης
-Άσε με ρε μάνα να κοιμηθώ πρωί πρωί
Ακόμα επτά είναι η ώρα
-Σήκω ρε χαμένε θα αργήσεις
Και χαρτί δε θα σου δίνει ο διευθυντής
-Σιγά, θα με αφήσει η καλή μου η κυρία
πρώτη ώρα λογοτεχνία, θα με αφήσει να μπω.
-Δεν έχει σημασία αυτό, πρέπει να ’σαι επιμελής
Και εκεί να είσαι στις οχτώ!

Μούρτη Παναγιώτα, Γιώργος Ευθυμίου, Χριστιάνα Μπίλη, Β1  


-Βασίλη διάβασε πολύ, αλλιώς δεν θα περάσεις
-Μάνα μου εγώ δεν κάθομαι, δεν θέλω να διαβάσω
-Βασίλη μην βγαίνεις έξω βράδυ είναι επικίνδυνη η ζωή
-Μάνα μου εγώ δεν κάθομαι στο σπίτι να διαβάζω,
Θέλω με τους φίλους μου να ξημεροβραδιάζω!

Μαρία Αυγέρη, Χαρά Λιάτσου, Β1

****************
Της  Μαρίας
-Μαράκι μου, άσε το ρημάδι το κινητό σου
και βγες έξω με τους φίλους σου.
Όπως θα φεύγεις μια ζακέτα να φορέσεις, θα κρυώσεις.
Και μην ξεχάσεις πάρε και τα σκουπίδια
Θα μας φάνε τα σκουλήκια!
-Μανούλα μου γλυκιά, έχω μεγαλώσει πια
εντάξει είμαι ένα παιδί, αλλά όχι πια μικρή
Δεν είμαι πια στα τέσσερα, αλλά μόλις ΔΕΚΑΤΕΣΣΕΡΑ!

Μαρία Λουίζα Καλογεράκη, Β2


Του Βασιλάκη
-Βασιλάκη, κάτσε στο δωμάτιό σου να διαβάσεις
 μην πας στα χωράφια
-Μάνα  εγώ βαριέμαι να διαβάσω, 
δε θα μου ωφελήσει σου λέω.
 Και στο κάτω κάτω μ’ αρέσουν τα πρόβατα!
Φέρε την αγκλίτσα να πάω στο χωράφι
   Το πρωί, η μάνα του του δίνει την ευχή της και έτσι τον ξεφορτώνεται
-Άντε παλικάρι μου να βοηθήσεις τον μπάρμπα σου
Πού είστε προβατάκια μου να σας καλογνωρίσω
Ωχ! πρέπει και να τα ταΐσω;

Χρήστος Πανταζής, Β3

**************
Βασίλη μην τρέχεις
  -Βασίλη κάτσε φρόνιμα, μην τρέχεις με τ’ αμάξι
για να είσαι γερός και δυνατός χρήματα να αποκτήσεις
Να ’χεις του κόσμου τα καλά να σε ζηλεύουν όλοι
  -Μάνα εγώ δεν κάθομαι κλεισμένος μες στο σπίτι
Σε πανηγύρια και χαρές εγώ θα ξενυχτάω
Και ότι διαβεί στο δρόμο μου εγώ θα το πατήσω!
     Φέρε μου τα παπούτσια μου σφιχτά για να τα δέσω
να βγω στους δρόμους μάνα μου, εγώ για να αλητέψω
Να πιώ κρασί, του κόσμου το ουίσκι
Και να σουρώσω μάνα μου από το πολύ μεθύσι!

Χρύσα Μαντζανά, Β3

-Βασίλη κάτσε να διαβάσεις να γίνεις δικηγόρος
Γιατί αν δε διαβάσεις, θα σε στείλω  να κάνεις τον τσοπάνη 
Να βόσκεις πρόβατα και να αρμέγεις γίδια!
    -Μάνα μου εγώ δεν κάθομαι να διαβάσω
Τσοπάνης θα γίνω, να βόσκω και να φυλάω πρόβατα.
Φέρε μου την κάπα μου και την αγκλίτσα
Να πάω να βοηθήσω το μπάρμπα Γιώργο
Να αρμέξουμε τις γίδες!

Αρετή Τρυφιάτη, Β3


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο