Κυριακή 10 Μαΐου 2015

2ο Γυμνάσιο Αγρινίου «Κοσμάς ο Αιτωλός»: Εκδήλωση για τους Μετανάστες: ‘’Παρακαλώ σε, μοίρα μου, να μη με ξενιτέψεις…’’


2ο Γυμνάσιο Αγρινίου 
«Κοσμάς ο Αιτωλός»   
Σχολικό έτος 2014-15

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
‘’Παρακαλώ σε, μοίρα μου, να μη  με ξενιτέψεις…’’
Μετανάστες  από και προς την Ελλάδα 
του 20ου και 21ου αιώνα’’

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Η Πολιτιστική Ομάδα
του 2ου Γυμνασίου Αγρινίου ‘’Κοσμάς ο Αιτωλός’’ σας προσκαλεί στην παρουσίαση του Προγράμματος
‘’Παρακαλώ σε, μοίρα μου, να μη με ξενιτέψεις…’’
την Τρίτη 12 Μαΐου 2015, ώρα 8:30π.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας.

Υπεύθυνη: Μαρία Ν. Αγγέλη
Συνεργάτριες: Αγγελική Δαλιάνη, Ευθυμία Κωνσταντίνου

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ
-Έναρξη: ‘’Τζιβαέρι΄΄ , παραδοσιακό  τραγούδι
-‘’Παρακαλώ σε,  μοίρα μου, να μη με ξενιτέψεις….’’
Μαρία Ν. Αγγέλη
-Βίντεο :  Έλληνες μετανάστες  
-Ελληνική μετανάστευση : διαβάζει ο Κ. Αποστόλου
-‘’Το συναξάρι του Αντρέα Κορδοπάτη’’ Θ. Βαλτινού 
διαβάζει η Β. Τσιλίκα 
-Προφορική αφήγηση μετανάστη στη Γερμανία 1961
διαβάζει ο Δ. Τσούτσας..........



-‘’Μετανάστης σημαίνει…’’ του Γκασμέντ Καπλάνι : 
διαβάζει η Γ. Ντέτσκα 
-‘’Είμαι από την Αλβανία’’:διαβάζει η Μ. Μπιτσάβα
-‘’Αναγκάστηκα να φύγω από την Ελλάδα’’:
διαβάζει ο Σπύρος Σαμαράς
-Βίντεο : Έλληνες μετανάστες στην Αμερική
επιμέλεια Γ. Γιαννακόπουλος
-‘’Μετανάστες:  ποίημα  της Μαρίας Σαρδέλη
-Παραδοσιακοί χοροί: ‘’Γιάννη μου το μαντίλι σου’’
‘’Θαλασσάκι μου’’   ‘’Πουλάκι ξένο’’
-Λήξη: Βίντεο, Μετανάστευση και Δημιουργική Γραφή
επιμέλεια Κ. Αποστόλου

Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
ΤΟΥ 2ΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ «Κοσμάς ο Αιτωλός»
Φέτος ανέλαβε και ερεύνησε το εξής πρόγραμμα:

«Παρακαλώ σε, μοίρα μου, να μη με ξενιτέψεις…»
Μετανάστες από και προς την Ελλάδα… του 20ου και 21ου αιώνα.

Σκοπός: να μελετήσουν και να κατανοήσουν οι μαθητές το διαχρονικό φαινόμενο της Μετανάστευσης… Και να μάθουν να ζουν με το διαφορετικό…
Πηγές: τα παιδιά  με την καθοδήγησή μας αξιοποίησαν πολλές και ενδιαφέρουσες  πηγές: λογοτεχνικά κείμενα, τραγούδια της ξενιτιάς, ταινίες, φωτογραφίες κλπ.
Ένα μεγάλο μέρος  του προγράμματος στηρίχτηκε στην καταγραφή και μελέτη της προφορικής ιστορίας.
Προτρέψαμε τα παιδιά να πάρουν συνεντεύξεις από άτομα της οικογένειάς τους, συγγενείς, φίλους και γνωστούς…Κάποια αξιοποίησαν και την τεχνολογία και πήραν συνεντεύξεις από συγγενείς τους στο εξωτερικό.[Αμερική, Γερμανία, Αυστραλία κλπ]
Συνεντεύξεις πήραμε και από μετανάστες στην Ελλάδα. Στο σχολείο μας φοιτούν παιδιά Αλβανών μεταναστών…
Ο κ. Γιάννης Γιαννακόπουλος μας παραχώρησε συνεντεύξεις Ελλήνων μεταναστών στην Αμερική.
Τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν, απέκτησαν γνώσεις και κατάφεραν να παράγουν δικά τους κείμενα. Δείγματα εξαιρετικής δημιουργικής γραφής:
Ιστορίες, άρθρα, διηγήματα, ποιήματα, σταυρόλεξα, ακροστιχίδες κλπ.
Επίσης, καλλιεργήθηκε πολύ η φιλαναγνωσία των μαθητών. Διάβασαν και παρουσίασαν αρκετά βιβλία: 
Το συναξάρι του Αντρέα Κορδοπάτη, Θαν. Βαλτινού
Το διπλό βιβλίο, του Δημήτρη Χατζή
Ο Αμερικάνος, του Παπαδιαμάντη
 Μικρό ημερολόγιο συνόρων,    του   Γκασμέντ Καπλάνι
Το θαύμα να νιώθεις Έλληνας, του Σαμ Τσέκουας
Ε φίλε,  κλπ.

Η φιλαναγνωσία καθώς και η  δημιουργική γραφή ενισχύει την αισιοδοξία εμάς των φιλολόγων ότι το βιβλίο δεν πεθαίνει και η γλώσσα δε φτωχαίνει! 
Με τη σωστή καθοδήγηση τα παιδιά καταφέρνουν πολύ σημαντικά πράγματα!

Το Πρόγραμμα θα παρουσιαστεί στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας.

Σημείωση: Εργασίες των μαθητών, προφορικές μαρτυρίες, απόψεις και συμπεράσματα «ανεβαίνουν» στην Ιστοσελίδα της Πολιτιστικής Ομάδας.


Μαθητές γράφουν στίχους για τους ξενιτεμένους

Αχ , κακούργα ξενιτιά

Αχ , κακούργα ξενιτιά
που πήρες των Ελλήνων τα παιδιά
πόνο πότισες την καρδιά
που τα πήρες μακριά …

Ελλάδα κράτα τα παιδιά
μην τα διώχνεις μακριά
κρίση ξέσπασε στη χώρα
το ίδιο και στων Ελλήνων την  καρδιά  …

Ξενιτεμένε,οι συγγενείς σε νοσταλγούν
και οι φίλοι σε προσμένουν
που έχουν χρόνια να σε ειδούν
μα βαθιά σε καρτερούν !

Πλοία πάνε στην Αμερική…
πλοία πάν’ στην Αυστραλία…
να μην είναι η ζωή τους φτωχική
όπως και στη χώρα τη φτωχή …

Αχ , κακούργα ξενιτιά
που πήρες των Ελλήνων τα παιδιά
ασ' τους  μην ξεχάσουν αυτά
που θυμούνται απ΄ τα παλιά …
την Ελλάδα τη γλυκειά!

Μαθητές: Γεωργία Ντέτσκα, Νικόλαος - Μάριος  Καντάνης, Γιώργος Χριστοδουλόπουλος

ΜΑΥΡΗ ΞΕΝΙΤΙΑ

Πήγα στη μαύρη ξενιτιά
Σαν τα καημένα τα πουλιά
Ένα πουλί είμαι κι εγώ
Έφυγα και δε γυρνώ...

Η ξενιτιά είναι πικρή
Όπως και η δικιά μου η ζωή
Προσπαθώ να ξεχαστώ
Την πατρίδα μου τη νοσταλγώ

Αχ πατρίδα μου γλυκιά
Είμαι τώρα μακριά
Δώσε μου μονάχα ένα λεπτό
Για να έρθω να σε δω

Πήγα στη μαύρη ξενιτιά
Σαν τα καημένα τα πουλιά
Ένα πουλί είμαι κι εγώ
Έφυγα και δε γυρνώ...
  
μαθήτριες: Βάσια Τσιλίκα, Δέσποινα  Χριστοδουλοπούλου


ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ

Άνθρωποι με πόνο στην καρδιά,
Άνθρωποι με όνειρα πολλά…
Καημό  κρύβουν στα στήθη τους βαθιά,
Γρήγορα να φύγουν από την ξενιτιά…
Το πάτριο έδαφος να φιλήσουν
Και στα ξένα να μην ξαναγυρίσουν…
Τον ήλιο να ειδούν
Τη ζεστασιά του κόσμου να γευτούν…
Η μπλε θάλασσα παντού τους ταξιδεύει,
Σε κάθε σκέψη αυτή τους συντροφεύει.
Ελλάδα όμορφη γλυκιά,
Προσπάθησε να μη χάσεις άλλα παιδιά!!!

Μαρία Σαρδέλη, μαθήτρια Γ Γυμνασίου
Αγρίνιο Απρίλιος 2015




1 σχόλιο:

  1. Συγχαρητήρια στο Ξηρόμεροnews που προβάλει με εξαιρετικό τρόπο πολιτιστικά προγράμματα!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο