Δευτέρα 17 Μαΐου 2010

ARTηρια Λευκάδας: Δήμος Θέος, αφιέρωμα στον σκηνοθέτη.

Παρασκευή 28 Μαΐου 2010 - ώρα 21.30
προβολή: 100 ώρες του Μάη
ομιλίες:
Δημοσθένης Αγραφιώτης "ο Δήμος Θεος και το έργο του"
Δημος Θεος "αναμνήσεις απο την αποικία των λωτοφάγων"
συναυλία: Παντελής Σταματελος (βιολι) Κωστας Θέος (βιολοντσελλο)
Σάββατο 29 Μαΐου 2010
προβολές
17.00 Οι Δερβίσηδες κατα την διάρκεια της Οθωμανικής αυτοκρατορίας
17.45 Ελληνισμός και Δύση - "ο Πλήθων Γεμιστός και η Ιταλική αναγέννηση"
18.30 Βυζαντινές μικρογραφίες
19.15 Σταύρος Τορνές - "ο ροπογράφος της διασποράς"
20.00 Υπερρεαλιστικό happening
21.30 Κιέριον

Δήμος Θέος
Φιλμογραφία

1963 Εκατό ώρες του Μάη (ντοκ.), 1968 Κιέριον, 1976 Διαδικασία, 1983 Υπερρεαλιστικό χάπενινγκ (ντοκ.), 1987 Καπετάν Μεϊντάνος, 1996 Ελεάτης Ξένος. Γεννήθηκε στα Άγραφα, το 1935. Εργάστηκε αρχικά ως βοηθός σκηνοθέτης σε πολλές ελληνικές ταινίες και ασχολήθηκε με το θέατρο, σκηνοθετώντας, ήδη από το τέλος της δεκαετίας του πενήντα, έργα των Μπέκετ και Ιονέσκο. Οι ταινίες του έχουν διακριθεί σε φεστιβάλ του εξωτερικού όπως το Κιέριον που το 1968 πήρε Ειδική Τιμητική Διάκριση στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Έχει σκηνοθετήσει ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση και έχει γράψει πολλά θεωρητικά κείμενα για την τέχνη και τον κινηματογράφο.
Ο Δήμος Θέος είναι μια μοναδική και μοναχική περίπτωση στο χώρο του ελληνικού σινεμά. Με μόλις τέσσερις ταινίες στο ενεργητικό του -Κιέριον, Διαδικασία, Καπετάν Μεϊτάνος, Ελεάτης Ξένος- κατάφερε να συγκροτήσει ένα σώμα έργου συνεκτικό και συνεπές. Πρωτοπόρος και αιρετικός, υπηρέτησε εξ’ αρχής ένα σινεμά δοκιμιακό, ερχόμενος σε ρήξη τόσο με το κυρίαρχο μοντέλο παραγωγής ταινιών, όσο και με τις κυρίαρχες ιδεολογίες της μεταπολίτευσης.Το Κιέριον παραμένει μια σημαδιακή ταινία για το ελληνικό σινεμά τόσο για το μοντέλο παραγωγής της -είναι ένα σινεμά ανεξάρτητο –αλλά και για τη θεματική και τη φόρμα της – είναι ένα πολιτικό σινεμά της αμφισβήτησης. Παράλληλα είναι μια ταινία προάγγελος τους Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.Μετά όμως απ’ αυτήν την ταινία ο Δήμος Θέος ακολουθεί ένα δικό του, καθαρά προσωπικό δρόμο καλλιτεχνικής έκφρασης, που δεν συναντήθηκε παρά μόνο καθυστερημένα και όψιμα με την αναγνώριση.
O Δήμος Θέος ζώντας στα ταραγμένα χρόνια της ελληνικής ιστορίας επηρεάζεται έντονα από την ατμόσφαιρα της εποχής. Ο ίδιος δηλώνει: «Σαν κάποιος που πέρασα τα παιδικά μου χρόνια στην Κατοχή και τον Εμφύλιο, φυσικό ήταν να στοιχειωθεί η μνήμη μου από τους νεκρούς! Όλες μου οι ταινίες αναφέρονται σε νεκρούς. Τόσο οι διάσημοι όσο και οι ανώνυμοι, οι νεκροί (εννοούνται οι ψυχές τους) ως ταξιδευτές του άπειρου απαιτούν από τους επιζώντες να ανταποκριθούν στο πανάρχαιο έθιμο του ενταφιασμού. Και φυσικά αυτό προσπάθησα να εκφράσω».
Στις ταινίες του συναντάμε το τραγικό να στιγματίζει τα πρόσωπα των ηρώων, το βάρος της Iστορίας να σημαδεύει το παρόν, την Ιστορία ως ένα εργαλείο επεξεργασίας και κατανόησης του σήμερα. Mετά την αποφοίτηση του από τη σχολή Σταυράκου θα εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτης και διευθυντής παραγωγής σε διάφορα φιλμ του εμπορικού κινηματογράφου. Το 1963, βιώνοντας με έντονο τρόπο τις πολιτικές εξελίξεις της περιόδου –όπου τη δολοφονία του βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη- μαζί με το Φώτο Λαμπρινό και μια μεγάλη ομάδα οπερατέρ μια «εν θερμώ», χωρίς σχέδιο γυρισμάτων και πλάνο παραγωγής, καταγραφή των γεγονότων.
ARTηρια, Μαρίνα Λευκάδας. www.artiria.gr Τηλ: 26450.22820

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι λες γι αυτό αγαπητό Ξηρόμερο